Tisztelettel köszöntöm iskolánk honlapján!

A Vizsolyi Rákóczi Zsigmond Általános Iskola köznevelési intézmény a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ fenntartásában működik, melynek beiskolázási körzete a Gönc járáshoz tartozó három település Hernádcéce, Korlát, Vizsoly. E településekről hívja, várja a tanköteles korú tanulókat az iskola. Az intézmény 8 évfolyammal működő általános iskola. A felvehető maximális létszám az 210 tanuló. Vizsoly történelmi múltja meghatározó kell, hogy legyen az iskolánk hosszú távú céljainak kidolgozásakor. Magyarországnak ezen a vidékén „sűrű” volt a történelem és a térség etnikai sokféleségéből eredően, a kultúrák találkozásának köszönhetően egy nagyon vonzó kulturális közeg formálódott. Községünk a Hernád menti települések között az egyik legnagyobb történelmi múlttal rendelkező település. Országos hírnevét a Károli Gáspár által lefordított első magyar nyelvű bibliának köszönheti. A magyar jövő építése itt a sokszorosan hátrányos helyzetű településeinken nagy feladatot ró a köznevelési intézményekre. A nagyarányú munkanélküliséggel küszködő vidékünkön dúl a szegénység, egyre nagyobb kilátástalansággal néznek szembe a helyi lakosok, de ez az iskolára nézve serkentőleg kell, hogy hasson, hiszen a valódi kultúra megalapozása itt kezdődik el. Hogyan tud proaktív módon reagálni egy oktatási intézmény a társadalom ilyen irányú változásaira? Hogyan tudja átörökíteni az évszázados kultúrát a ma felnövő generációjának az iskola? Hogyan tudja az egyéni hátrányt kompenzálni, az élet esélyeit növelni a ma munkát vállaló pedagógus? Meggyőződésünk, hogy a hátrányos helyzetű gyermekek oktatásának fejlesztése társadalmunk egyre égetőbb problémája. Ahhoz, hogy a hátrányos helyzet ne termelődjön újra, minél tovább az oktatásban kell ezen gyermekeket tartani. Az esélyegyenlőség megvalósítása érdekében vezettük be 2004-ben a képesség-kibontakoztató oktatást, működtetjük az iskolán belüli mentori rendszert, az óvoda – általános iskola- középiskola közötti átmenet nehézségét kompenzáló programot. Abban szeretnénk megerősíteni a diákjaikat, hogy hogyan tervezzék tanulásukat, hogyan fejlődjön, gazdagodjon személyiségük. Célunk a tanulókat egész nap az iskolában tartani, ezért a másnapra való felkésztés mellett színes programokat szervezünk részükre. Így teremtve meg a játékos tanulás iskolai helyszínét. Tudjuk, ha a gyermek több időt tölt az iskolában, ahol szeretetteljes légkör, jól képzett, empatikus pedagógusok veszik körül, mindenféle téren jobban fejlődik. Fontos, hogy az iskola erősen fókuszáljon azon családok gyermekeire, akik nem a hátrányos helyzetű körből kerülnek ki. Mindent meg kell ragadni, hogy érezzék ez az iskola nem „felzárkóztató”, hanem mindenki számára a valódi jövőt építő intézmény. Iskolánk életének és hagyományteremtésének fontos dátumaként tartjuk számon 2001. szeptember 21-ét, amikor intézményünk ünnepélyes keretek között felvette Rákóczi Zsigmond nevét. Az Ő személyiségével, értékekhez való ragaszkodásával akarjuk, hogy azonosuljanak a vizsolyi iskolahasználók. Névadónk Pál apostollal együtt vallotta: „Az embertelenséget emberségeddel győzd meg!” Ez az iskolánk jelmondata, legfontosabb átadni kívánt értéke továbbra is! Az Ő nevéhez méltóan, évről-évre gyarapítjuk iskolai hagyományainkat, amelyek mindennapi munkánknak önálló, sajátos arculatot adnak. Lényegesnek tartjuk, hogy a tanulóknak is vonzó legyen az iskola, és bennük is kialakuljon a büszkeség érzése, hogy ebbe az iskolába járhatnak. Ezért hoztuk létre 2002-ben a Rákóczi –díjat, melyet arra érdemes végzős diákjaink érdemelhetnek ki, tanulmányi eredmény, kulturális tevékenység és sportteljesítményük nyolc éves munkájával. 2004-ben - iskolánk néhai igazgatójáról elnevezett - Király Ferenc díjat, melyet egy diák és egy pedagógus az iskolánk hírnevét öregbítő tevékenységért kaphat jutalmul. Az infrastrukturális feltételeink jók, Vizsoly Község Önkormányzatának köszönhetően 2013-ra teljesen megújultunk! De hisszük, hogy nem a tárgyi feltételek meglétében, hanem az iskola lelkületében kell keresni a minőséget! Tevékenységünket szolgálatnak tekintjük, amelyet a társadalmi és partneri igényeknek megfelelően szeretetteljes légkörben végzünk. Segítünk abban, hogy diákjaink harmonikus, kiegyensúlyozott, a felnőttek világában is boldogulni tudó emberekké váljanak. Mindezeket jól felkészült, szakmailag igényes, megújulásra képes, a minőség iránt elkötelezett, segítőkész, munkakörülményeikkel elégedett munkatársakkal és a velük együttműködő szülőkkel szeretnénk megvalósítani. Ehhez elengedhetetlen, hogy a tantestület egységesen magáénak érezze a pedagógiai programot, és annak megvalósítását! A céljaink elérését nem önállóan, hanem partneri segítséggel kívánjuk, tudjuk csak elérni. Ezért a legfontosabb, hogy az intézmény nyitott, befogadó legyen a szülők, a civilek, a kisebbségi önkormányzat, az egyházak, az egészségügy, a gyermekvédelem, a környező oktatási intézmények felé, akiket folyamatosan megszólítani, erősíteni akarunk, s akiktől segítséget, bátorítást szeretnénk a jövőben. Intézményvezetőként nem szeretnék mást, csak, hogy az iskolánk vonzó melegségével, biztonságot nyújtó határozottságával, következetességével olyan legyen, melyben a gyermek szabadon, félelem nélkül bontakoztathassa ki személyiségét, azt, hogy a tanulóink saját belső normarendszerévé ötvözze a szülőktől, nevelőktől és az egykorú társaktól kapott normákat. A Vizsolyi Rákóczi Zsigmond Általános Iskola hosszú távú céljainak felvázolásakor ezen elveket vette alapul, melynek megvalósításával az iskolánkból kikerülő gyermekek megtalálhatják a társadalomban a számukra legelfogadhatóbb helyet. Így érezhetik majd értékesnek a mindennapokban önmagukat, így lehetnek a helyi, nemzeti közösség javára is a jövő értékteremtő, értékmegtartó személyei.

Vizsoly, 2015 májusa
Asztalos Péter igazgató